home
aktueel
beschikbaar werk
werkoverzicht
Limited Editions
contact
english version

Latest news and much more: Follow me on Fallow me on Facebook

Aktueel

FlowerPower


Television portrait in a well known Dutch tv programm, broadcasted november 2013



Onthulling FlowerPower in Mark Peet Visser Gallery

FlowerPower in Mark Peet Visser Gallery

FlowerPower in Mark Peet Visser Gallery

FlowerPower in Mark Peet Visser Gallery


Foodies West, MASTER of Art & Pastry

Beautiful december article about the Chef of Foodpainting in Foodies West, the important Westcoast online magazine about the world's best chefs and creative kitchenminds

Lees meer...

Foodies West


FLOWERPOWER!

Zondag 15 december 15.00 uur zal het doek bij Mark Peet Visser Gallery, 's Hertogenbosch worden onthuld door Ivo Niehe



Flowerpower

Deze zomer was ik in de South West USA. De geologische extremen die je daar aantreft zijn spectaculair. De grootste overgang was toen we de ene dag in de verstikkend hete Death Valley waren en de volgende dag het Sequoia National Park bezochten waar in een aangename temperatuur de bomen tot in de hemel groeiden.
Toen we San Fransisco aandeden, die altijd verrassende stad tussen mist en kleur waar in de prachtige energieke jaren zestig de flowerpower beweging haar oorsprong vond, kon de inspiratie niet uitblijven.

Lees meer...

I visited the southwest of the USA this summer. The geological extremes you encounter there are spectacular. The biggest contrast was visiting the suffocating heat of Death Valley one day, and going the very next day to Sequoia National Park, where trees grow to dizzying heights in a very pleasant climate. When we arrived in San Francisco, that ever-surprising city shrouded in mist and splashed in vibrant colour, the birthplace of the flower power movement in the fantastic, high-energy 1960s, inspiration struck.

Read more...


Tjalf in de TV Show van Ivo Niehe

a.s. zondag 3 november Ned.1 21.20 uur




FLOWERPOWER!

Tjalf's meticulous and tough work this fall on his very newest painting FlowerPower is almost done.
This work is meant to be a modern vanitas like the 17th century Dutch masters use to paint. The bunch contains 3 seasons of flowers which is actually impossible to have them together in one phase at a time. The painting will be unvealed at Mark Peet Visser Gallery december 15, 2013.

Working on flowerpower

Working on flowerpower

Working on flowerpower

Working on flowerpower


Primeur!

Het schilderij De Kreeft (2010, 100 x 130, olie/doek) is het dragende beeld geworden van de door Menno Meyjes geregisseerde film Het Diner naar de bestseller van Herman Koch. De gloednieuwe poster werd vandaag gereleased. De film is goed ontvangen op het filmfestival van Toronto en zal vanaf 7 november in de Nederlandse bioscoop te zien zijn. Cate Blanchet zal de Engelstalige remake regisseren.




Nieuw Broodje Gezond sold op preview opening MPV Gallery

Tijdens de preview opening van de spectaculaire nieuwe gallery van Mark Peet Visser op het Bastion Vught, ’s Hertogenbosch is het verse Broodje Gezond al verkocht aan een gelukkige collectioneur. Op 21 september vindt de officiele publieksopening plaats
Lees meer




Drie mannen en een Vaatwasser

Met eigenaar Mickey (Wouter Huibregtsen) en vriend Ronald Plasterk voor het inmense schilderij de Vaatwasser (1999) dat tijdens Plasterks onderwijs/cultuurministerschap 3 jaar in diens werkkamer op het ministerie hing en immiddels weer thuis is bij deze zeer maatschappelijk betrokken entrepeneur en oud topman van McKinsey.




Opnames voor de Tros TV Show met Ivo Niehe

6 september '13 zijn in het atelier de opnames geweest voor de Tros TV Show met Ivo Niehe. Hiervoor werd in juni j.l. ook al in New York gedraaid.
Het item van bijna een half uur wordt in het najaar uitgezonden.

Ivo Niehe en Tjalf Sparnaay

Ivo Niehe en Tjalf Sparnaay


On the National Public Radio (USA) site there is an interesting discussion going on about using photographs regarding Sparnaay's work

Still Life With Cheeseburger: Art That Looks Good Enough To Eat
read more...


Post-Modern Times - The journal of aesthetics and art history

Post-Modern Times - The journal of aesthetics and art history

Tjalf Sparnaay’s paintings hit the retina like bolts of lightning in a clear blue sky. No other painter confronts us quite so clearly with ordinary objects that we hold dear. Since 1987, he has been working on his imposing oeuvre, constantly seeking new images that have never been painted before. What he calls Megarealism is part of the contemporary global art movement of Hyperrealism, and Sparnaay is now considered one of the most important painters working in that style. read more...


FILMING AND POSING JUNE6 NYC


Entrance desk


With cameraman Martijn Hart preparing the interview in Central Park for A Dutch TV Show


Suddenly a lot of girls thinking me to be Ralph Lauren! Within 5 long and very exciting minutes they all took pics from theirselves and me, all being taped and very funny!!


Talking with collegue Hilo Chen


Louis K. Meisel talking about Tjalf's work to Hester Hagemeijer for Dutch TV


Supersandwich


The Dealingroom


With Frank Bernarducci


Revealing Details!




Fleamarket Milkmaid and ColaGirl are going to the USA

4 brandnew works (Supersandwich included) will be shipped to and shown by Bernarducci Meisel Gallery, New York during the show Summer Sights, opening june 6th 2013

Fleamarket Milkmaid is the third and last old Dutch master wrapped in cellophane Tjalf did. The work is mansize and therefore it is confrontating us very close with Vermeer's iconic kitchenhelp.
The plastic is fold in the direction the light comes into the room and can been seen as a contemporary lightcatcher. It brings the work right into the 21st century. The price confuses us and deforms the icon to a cheap reproduction found somewhere on a fleamarket. Sparnaay shows us how an images travels through time and culture.

ColaGirl is a modern vanitas. It is the American counterpiece of Fleamarket Milkmaid. Never mind the crushed container and its rusted metal, Coca Cola stays always -with you! Someday this 'throwaway society' is about to change into a 'cradle to cradle-one' but till that time we can enjoy wasty masterpieces they are priceless and for free.

The Most Delightful Egg: Tjalf Sparnaay & Hyperrealism

By Laura Eliza Enriquez

The roundness of the eye is mirrored by the roundness of the orange and yellowish line, forming a perfect circle almost in the middle, slightly to the left, of the image. The perfect circle is habituated by a smooth gradation of vibrant primary color red, to sassy secondary orange, to bright and lovely yellow. A delicate spot of white on the top, shining and reflecting. The perfection of the circle inhabited by this perfect chromatic scale, conforms the perfect visual smoothness of the yolk. This perfect visual texture is continued from the inside to the outside of the yolk: pure white, with lighter and darker shades, contrast with the vividness of the center. The eye gets to see some bursts created by color; and the eye assumes the egg is already cooked: irregular brownish curved lines delimit the silky white area. Right next to this darker perimeter, soft greenish blue, a subtle wave of light color in the background, closing the circle of balance.It is a 80x80cm visual paradise of symmetry, harmony and rhythm: everything in its right place. From taste paradise to visual paradise: has never an egg looked so beautiful before.

read more...










PAINTING THE BREAD OF VERMEER

This film was shot/edited by Tjalf during the painting of 'Vermeer's Milkmaid wrapped in Cellophane' also known as 'Fleamarket Milkmaid'. I love to share these peaceful moments in my life.

The filmscore was also composed/played by him trying to get that special evocative atmosphere from the actual paintingproces. He used East West piano, duduk strings and celesta in Logic.




SUPERSANDWICH

This major new work is showing us a modern horn of plenty. The work is available and will be presented at Bernarducci.Meisel, New York, june 2013.


Net verschenen: Certified Art Giclée "Knikkers" edition 50

130 x 80 cm inclusief 5 cm witte rand rondom € 895,-


Bernarducci.Meisel Gallery

Per 1 januari 2013 wordt Tjalf in de USA vertegenwoordigd door Bernarducci.Meisel Gallery, New York.

Na tien jaar vertegenwoordigd te zijn door OK Harris Works of Art, New York is er nu plaats voor een nieuwe samenwerking met deze eminente en inspirerende artdealer in de zelfde stad. 's Werelds belangrijkste Photorealism/Hyperrealism gallery is gevestigd op 57th street / 5th Avenue.

De eerste show met nieuw werk van Tjalf zal op 6 juni 2013 openen.

Frank Bernarducci en Louis K. Meisel werken samen aan de instandhouding en uitbreiding van de erfenis die de eerste decennia van het Photorealism ons bracht.
Het is Tjalf een eer om door hen te zijn toegevoegd aan het illustere rijtje van zijn inspirerende voorgangers. Met het Hollands realisme en de zeventiende eeuwse erfenis die in zijn werk zichbaar is voegt Sparnaay aan het zo Amerikaanse Photorealism een nieuwe dimensie toe.

Louis K.Meisel is de nestor van het Photorealism zoals dat in de jaren zeventig in Amerika onstond. Hij nam het initiatief voor die stroming, maakte haar groot en museaal.
Chuck Close, Richard Estes, Ralph Goings, Mel Ramos, Charles Bell, Don Eddy, ze begonnen allemaal onder Meisel's vleugels aan hun imposante internationale carriere. Als onderdeel van PopArt toonde deze beweging een eigen Amerikaanse beeldtaal met typische amerikaanse onderwerpen als motoren, winkelruiten, New Yorkse stadsgezichten, Flipperkasten, diners, stillevens met ketchupflessen, blow-up portretten etc. Bekend is het vuistdikke drie kilo zware boek Photorealism uit die jaren waarin voor het eerst een achttal schilders werd gepresenteerd.
Dit standaardwerk uit 1976 dat inmiddels al weer drie vervolgdelen heeft gekregen inspireert tot op heden vele generaties schilders was ook Tjalf's bron toen hij in de jaren tachtig experimenteerde met deze stijl en voedde de wereldwijde Hyperrealism movement van nu.

Bernarducci.Meisel Gallery Bernarducci.Meisel Gallery Bernarducci.Meisel Gallery Bernarducci.Meisel Gallery
The Gallery at 57th street / 5th Avenue New York

Bernarducci.Meisel Gallery Frank Bernarducci and Louis K.Meisel
Frank Bernarducci en Louis K.Meisel

Bernarducci.Meisel Gallery, Gallery Girls
de Gallery Girls, very important


Galerie Mark Peet VisserGalerie Mark Peet Visser

Tjalf is onlangs met Galerie Mark Peet Visser in 's Hertogenbosch een inspirerend samenwerkingsverband aangegaan.
Galerie Mark Peet Visser is een internationaal opererende galerie voor hedendaagse figuratieve kunst en vertegenwoordigt zowel jonge als (internationaal) gerenommeerde kunstenaars in de disciplines; schilderkunst, beeldhouwkunst en fotografie.
Nieuw elan op een prachtige plek naast de St Jan aan de Parade!
Het kon natuurlijk niet uitblijven, de etensschilder in het Bourgondische Brabant!

Op zondag 16 december a.s. zal met een kerstborrel de nieuwe samenwerking worden gevierd en voor het eerst het werk van Tjalf bij Mark Peet Visser worden getoond.
Ook zal de galerie nieuw werk tonen op REALISME 13 in januari 2012.


Trending Topic Tjalf week 46 2012. Klik hier



OPENING PAN AMSTERDAM jl zaterdag 17 november

Duizenden genodigden bezochten de traditionele officiele opening op zaterdag 17 november. Er was exquise catering en de Pan-look dit jaar was grijs tapijt met witte polka dots, een knipoog naar Damien Hirst die er dit jaar ook niet was. Wel waren er captains of industry, politieke kopstukken, bekend Amsterdam en Gooi en hier en daar een verloren kunstenaar.
Ze fleurden en flaneerden weer als vanouds!

In Stand 33 toont Collectie Harms Rolde twee nieuwe werken van Sparnaay naast werk van oa Studio Job, Henk Helmantel, Wim Heldens, Sam Drukker an Jan Beutener.

AMSTERDAM - PAN Amsterdam is een mekka voor kunstliefhebbers met een eigen stijl. Een eigentijdse kunstbeurs die staat voor verrassing, variëteit en kwaliteit. Wat PAN Amsterdam bijzonder maakt? Het is een reis door de tijd van alle mogelijke kunst- en designuitingen. Of het nu gaat om een beeld uit de klassieke oudheid of designobjecten van Studio Job, hedendaagse kunst en fotografie of oude meesters. Op één dag en onder één dak zie je het heden en verleden van vele kunstdisciplines broederlijk verenigd. Bezoek PAN Amsterdam om kunst te bewonderen, erover te discussiëren en te leren, of mooier nog, je eigen kunstwerk te kopen. Want dat kan natuurlijk ook.

Elk kunstwerk wordt vooraf uitgebreid gekeurd op kwaliteit, echtheid en conditie door ruim tachtig experts. Het genieten van kunst, kwaliteit en kopen met vertrouwen, dat is waar het bij PAN Amsterdam om gaat. Daarom weten inmiddels ruim 50.000 kunstliefhebbers, professionele en particuliere verzamelaars elk jaar in november hun weg te vinden naar PAN Amsterdam. In 2012 vindt de beurs plaats van 18-25 november in de RAI - Parkhal (hal 8).

Pan 2012 Tjalf Sparnaay

Pan 2012 Tjalf Sparnaay

Pan 2012 Tjalf Sparnaay

Pan 2012 Tjalf Sparnaay

Pan 2012 Tjalf Sparnaay


Yahoo News: Trending Topic!
Artist’s Hyper-Realistic Paintings Look Good Enough to Eat


In de Pers:

de afgelopen week online en printed veel aandacht // week 46 2012

De Gooi- en Eemlander De Gooieneemlander 14 november 2012 Tjalf Sparnaay
De Gooieneemlander 14 november 2012 Tjalf Sparnaay

Huffington Post 13th November 2012 Tjalf Sparnaay
Tjalf Sparnaay's Photorealistic Food Paintings Will Make Your Stomach Growl (PHOTOS) - Huffington Post

SUNNY SITE OF LIFE !
cool featuring, Tjalf loves being part of The Sunny way of life!! ;)
The Sun, november 12, 2012
THE SUN 12th November 2012 Tjalf Sparnaay
Van Scoff | The Sun |News - The Sun, UK

BBC - Magazine Monitor: Paper Monitor - BBC Magazine

Picture of the Day: Would You Eat This? | Zagat Blog - Zagat

25 Mega Realistic Oil Paintings by Dutch Artist Tjalf Sparnaay » Design You Trust – – Design Blog and Community

Tjalf Sparnaay paintings of burgers, eggs are 'mega-realism' | thetelegraph.com.au - The Telegraph, Austalia

Tjalf Sparnaay | Hírek! - Hír.ma! Hírek pont ma.. Hirek - Turkije

A feast for the eyes: Artist's incredible oil paintings of food look good enough to eat - OnlineNigeria News - Nigeria News

Lukisan Makanan Realistik Karya Seniman Belanda, Tjalf Sparnaay | idBite.com

A feast for the eyes: Artist's incredible oil paintings of food look good enough to eat | Mail Online - Daily Mail, UK

A feast for the eyes Artist s incredible oil paintings of food look good enough to eat

Hollandalı sanatçı Tjalf Sparnaay'in eserlerini gerçeğinden ayırt etmek çok zor | BELGOTÜRK GAZETESİ

Tjalf Sparnaay paintings of burgers, eggs are 'mega-realism' | thetelegraph.com.au

Tjalf Sparnaay paintings of burgers, eggs are 'mega-realism' | adelaidenow

ITI LASA GURA APA! Nu o sa crezi ce SECRET se ascunde in spatele sanvisului din imagine | Kanal D - Imi place

Lukisan Makanan Realistik Karya Seniman Belanda, Tjalf Sparnaay | idBite.com

Bunları sakın yemeyin! - Posta

detikFood: Lukisan Makanan Karya Tjalf Sparnaay Tampak Persis Aslinya!

Tjalf Sparnaay: Tin tức, hình ảnh, video clip liên quan tới Tjalf Sparnaay - Chaobuoisang.net

逼真的食物画 | 土白菜

ganchitos & pepsiboom

Жизнь полна загадок,но самой сложной загадкой остается сама жизнь - Гиппереалистичексие и аппетитные картины голландского художника Tjalf Sparnaay

Ushqime të pikturuara


Broodjes en Ketchup op de PAN Amsterdam

www.pan.nl stand 33 Collectie Harms Rolde 18-25 november in de RAI - Parkhal (hal 8).

Deze twee spiksplinter nieuwe schilderijen worden op deze belangrijke kunstbeurs voor het eerst aan het publiek getoond. Het zijn geliefde thema's van Sparnaay die steeds verder uitrijpen naar een vorm die los komt van het onderwerp zelf. Tijdloze verstilling waar alleen het licht nog toegang tot heeft. Het sijpelt door de porien van de voorwerpen heen, schampt de structuur van het brood en kaatst terug van de metalen dop op het pepervaatje.
De aan de glaswand traag weg zakkende ketchup vangt even het licht om het mee terug te nemen naar de gloeiende bodem van de met magma gevulde fles.
De achteloos neergelegde broodjes vormen een klein monumentje voor de miljoenen jaarlijks gesmeerde nog immer populaire zachte hapjes die niet uit ons collectief Nederlands geheugen zijn weg te denken.

De 'Cheeseburger' en het schilderij 'Fries with Ketchup' werden door galerie le Bellefeuille getoond op de Toronto Art Fair, eind oktober
De verkochtte Fried Egg 2010 en de kleine Ketchup 2011 zijn te zien op de Art & Antique Fair in de Hofburg, Wenen bij Reinisch Contemporary.






CONTEMPORARY STILL LIFE
October 15 - November 2 2012

Bij www.reinisch-contemporary.com/#events, Graz, Oostenrijk is werk te zien tijdens de show 'Contemporary Stillive' met deelname van

Erwin Bohatsch, Herbert Brandl, Seiichi Furuya, Robert van der Hilst, Christian KRI Kammerhofer, Rudi Molacek, Fritz Panzer, Anton Petz, Gerwald Rockenschaub, Hubert Schmalix, Maria Serebriakova, Margriet Smulders, Tjalf Sparnaay

With its obeisance to the profane and pleasurable, the still life has always been seen as an interface between art and life. The mundane is imbued with an aesthetic dimension, which often encompasses the representation of time and its transience.

Often reviled by art history due to its seeming renunciation of intellectual rigour. For that precise reason, artists who wanted to delineate themselves from the stiff dictate of the academy rediscovered the still life in the 19th century. When the scope of panel painting became inadequate for the artistic demands of the 20th century, the development of constructive art expanded the domain of the still life to include haptic experience. The current diversity in art provides a broad spectrum of media: many a glorious oil painting is actually a photograph and tender graphics become objects; sensual representations of nature turn out to be adapted forms of Nature Morte as an unerring critique of human destruction and concrete technoid compositions are nothing but remnants of a memory of an arrangement of objects and its transformation.

Contemporary debates in this field reach far beyond the commonly conditioned conception of the genre, from the representation of caged life – very much in terms of time and its passage – via the sensual adaptation of well-known works, to the revaluation of waste as a glorification of the profane. This exhibition explores the possibilities of contemporary forms of expression in this field using examples from Austria, Germany, the Netherlands, France and China to show the ways in which the concept of the still life is being adapted for current artistic enquiries.
Manuela Schlossinger


Beyond Realism

  / Au-delà du réel 8 september - 2 oktober 2012 Montreal, Canada

Klik hier


Helen en Jacques de Bellefeuille met hun nieuwe speeltje op 8 september 2012 tijdens de opening


Galerie de Bellefeuille, Montreal, Canada


Galerie de Bellefeuille, Montreal, Canada


Diner met alle kunstenaars en dealers na afloop van de opening, met op de voorgrond de DealersTable met vlnr tegen de klok in: Colin Petit en Maggie Bollaert van PlusOne Gallery, Louis K. Meisel, Jacques en Helen de Bellfeuille, Susan Pearl Meisel, Mary Sonntag en Frank Bernarducci


Tjalf Sparnaay, Hilversum, The Netherlands


Drie nieuwe werken maken deel uit van het grote Photorealisme/Hyperrealisme retrospectief in Galerie de Bellefeuille, Montreal Canada.
Dit is de grootste overzichtstentoonstelling van deze stroming in Canada tot nu toe.
Ruim 60 belangrijke schilders vanaf de zestiger jaren tot nu zijn er vertegenwoordigd.

Quote van Galerie de Bellefeuille:
This exhibition represents Galerie de Bellefeuille's ongoing commitment to enthuse our clients to engage with us as we present a select group of artists of the specific genre of photorealism. An exhibition of this scope has never been offered making this presentation once more a Canadian first with sixty one artists represented from North America and beyond. The journey to this point has been amazing. Meeting with Louis Meisel who first coined the word "photorealism" and who has written a number of books on the subject has proven to us that passion, eagerness and a visionary spirit are always in vogue! Jacques and I will never forget our first encounter and that drive through central New York to his gallery on 57th Avenue. His friendly demeanour and enthusiasm are contagious. With his generous cooperation the seed was planted for us to pursue our own ideals and quite simply, without his collaboration this exhibition would not have happened.
We would like to extend special thanks to Louis Meisel Gallery, Bernaducci Meisel Gallery, Ok Harris Gallery, Plus One Gallery, Mike Weiss Gallery.









Het nieuwe schilderij 'Pastry with Strawberry maakt' deel uit van de olympische zomerstentoonstelling London's Calling Plus One Gallery in Londen.





The Chill

In het MoMa in New York zag Tjalf een groepje jonge mensen chillen op een inmens groot kussen en besloot zich door dit prachtige en ongedwongen moment te laten inspireren voor een eigentijds groepsportret. Het werk is nog niet helemaal af maar wij willen u dit nieuwtje niet onthouden!

The Chill, 2012 afm 140 x 100 cm olie/doek
available and information at the artistst's studio, Hilversum

The Chill



Mini Ei Sparnaay in Miniatuurmuseum, Gemeentemuseum Den Haag
In het Gementemuseum in Den Haag loopt t/m 25 maart 2012 de tentoonstelling XXSmall met onder andere het miniatuurmuseum.In het miniatuurmuseum hangen kleine, originele schilderijtjes of tekeningen van de belangrijkste kunstenaars van de twintigste eeuw, waaronder Sol LeWitt, Damien Hirst, Christo en Louise Bourgeois. Een mini Gebakken Ei (15 x 15 cm!) van Sparnaay hangt er ook tussen.
XXSmall is een tentoonstelling waarbij jong en oud meegevoerd worden in een modelwereld vol heden en verleden.





Fotoimpressie Pan 2011 opening zaterdag 19 november jl.











   www.pan.nl


Er wordt hard gewerkt aan het grootste doek van dit jaar 'Knikkers'
dat op De Pan gepresenteerd zal worden.



Knikkers, 2011 140 x 90 cm olie op doek
Available at Collectie Harms Rolde

We kijken naar de Universele Elementen waaruit wij bestaan, opgewekt uit een oceaan van met licht doorvlochten water. Hier verschijnen talloze verschillende individuen met allemaal een eigen kleur en innerlijk maar verbonden door de heilige cirkel- en bolvorm .

Van molecuul tot planeet, van neutrino tot Higgsdeeltje, van schepping en schoonheid.
Als waterdruppels met verleidende vrouwenlippen erin dalen de knikkers voor onze ogen neer. Vanuit een hoger bestaan landen zij op aarde. Zwaartekracht lijkt nauwelijks invloed op hen te hebben, door een traag stilgezette beweging zweven de gestolde glasrondjes richtingvrij in de tijd, wij kunnen er zomaar een uitkiezen. Volgens de kwantummechanica is het immers onze eigen waarneming die de plaats van het deeltje bepaalt.

In een tijd waarin voor het eerst talloze exoplaneten worden ontdekt ligt langzamerhand het begeerde bewijs voor het grijpen dat Planeet Aarde niet de enige claim op leven heeft. Cern zoekt de grenzen van materie en tijd en de 'Greedyness' van de financiele wereld brengt ons aan de grenzen van het economische bewustzijn.
Knikkers als metafoor voor nieuwsgierigheid, schoonheid, spel, verleiding en hebzucht.



PATAT OP DE PAN




100 x 150 cm, 1999, olie op doek

Op de komende internationale kunst- en antiekbeurs de Pan in Amsterdam eind november zal de Collectie Harms Rolde het schilderij 'Bakje Patat' uit 1999 tentoonstellen.
Het schilderij hangt nog tot 31 oktober in het museum de Buitenplaats waar het deel uit maakt van de tentoonstelling 'Eelder Eeden'
Het werk was het eerste in een serie patatschilderijen en krijgt op het ogenblik veel aandacht.

Nog meer lekkers op de Pan: als mannelijke en vrouwlijke pendant zullen deze twee verleidelijke nieuwe schilderijtjes voor het eerst worden gepresenteerd, rug aan rug!


Kroketje, 2011 45 x 60 cm olie/doek


Petit Four, 2011 45 x 60 cm olie/doek

De Sorbet is terug in Londen van een tentoonstelling in San Fransisco en zal tijdens de jubileumshow van PlusOne Gallery in september/oktober samen met 'Ketchup 2011' en 'Coke Crush' deel uit maken van een jubileumtentoonstelling van dit nu tien jaar bestaande centrum voor Hyperrealisme.

Ook zal er nieuw werk op de 'Bon Appetit' show in november bij PlusOne te zien zijn.








Met drukker Marcel Salome bij de proefdrukken van de nieuwe giclee's.





Een nieuw atelier, een nieuwe lente en... nieuwe giclee's!

Deze winter is het atelier in Hilversum flink uitgebreid met twee achterliggende gebouwen. Vijf maanden heeft de verbouwing geduurd en het resultaat is een grote, lichte en vooral intrigerende ruimte waar het fijn werken en mensen ontvangen is.
In de lente worden ook de nieuwe series giclee's geproduceerd, in nauwe samenwerking met topdrukker Marcel Salome.
Ook zullen reeds uitgegeven maar nog niet volledig gedrukte series een doorstart krijgen. Dat betekent dat een zestal verschillende giclee's uit het verleden weer verkrijgbaar is omdat de oplages daarvan nog niet helemaal volgedrukt waren.
De giclee's zijn uitsluitend vanuit het atelier te koop en worden niet door de kunsthandel in binnen/buitenland aangeboden.












Twee nieuwe doeken bij OK Harris Works of Art. Tjalf bracht ze in maart er naar toe en bezocht ook Robert Ginder, vriend en collega bij OK Harris in New York, hier samen in de studio in New Hamburg bij Robert's nieuwste werk voor zijn OKH show in april.







De Barbie doet een poging ons in lentestemming te brengen en hangt inmiddels op de Wintershow in PlusOne Gallery, London

De Sorbet heeft deel uitgemaakt van de in de pers positief besproken tentoonstelling Sweet Tooth in San Fransisco at SRCA.

Documentaire.
Momenteel wordt er gewerkt aan een dokumentaire over het werk van Sparnaay. Een jaar lang worden alle werkzaamheden rond het schilderen gefilmd. Daarnaast wordt een aantal betrokkenen geinterviewd en wordt er veel zorg besteed aan oogstrelende beelden van het werk zelf. Er worden opnames gemaakt in het atelier en op binnen- en buitenlandse locaties als Amsterdam, Venetie, Londen en natuurlijk New York.





Gallery & Museum Venues
November 04, 2010 - December 30, 2010

Opening Reception
November 04, 2010 05:30 PM - 07:30 PM

SWEET TOOTH

Scott Richards Contemporary Art, San Francisco, CA

November 4 – December 31, 2010

Scott Richards Contemporary Art presents SWEET TOOTH, a group exhibition about our complicated relationship with sweets. Why have so many artists chosen to portray the subject of candy and desserts? What are the different ways they approach this ubiquitous subject? We hope to uncover some answers in Sweet Tooth, opening on Thursday, November 4, with a reception from 5:30-7:30, and continuing through December 31. A full-color catalog with essay by Bay Area art critic Chérie Louise Turner will accompany the show.

Daniel Douke, Peter Anton, and Dutch artist Tjalf Sparnaay present images of oversized, hyper-realistic petit fours, boxes of chocolates, and ice cream sundaes. With heightened color, exaggerated form, and often a dash of good humor, their works promise the unattainable: ultimate satisfaction.

Richly colored, rounded shapes, and sugar-coated surfaces make for luminously pure still life subjects. But for centuries, the subject of candy and desserts has also served as an ideal metaphor for human experience. It evokes simple nostalgia and shared memories, while tapping into the deeper realm of human desire. The longing for sweets echoes the pull of erotic pleasure, seduction and decadence, and their inevitable transience. At the same time, commercial sweets can serve as a means to expose our artificial, consumerist culture.

Wayne Thiebaud and Mel Ramos are well known as two of the original Pop artists of the 1960's. Ramos's figurative works equate sexual temptation with commodities, such as commercially produced candy. Thiebaud's name is synonymous with the luscious, painterly depiction of unending rows of five & dime store pies and cakes.




Circle of Life, drie schilderijen voor de Pan Amsterdam

Op de komende Pan eind november a.s. hangen drie nieuwe schilderijen in 'bijna drieluikvorm': een modern Vanitas.

Een stralend, op je toelopend schoonheidsideaal naast een door de tijd verstoten en geplet leeggeslurpt blikje. Twee 'American Icons', 'Barbie' en 'Cola', flankeren een derde schilderij
'De Tampon' dat in wezen de eigenschappen van Barbie en Cola samen verbeeldt maar als onderwerp op haar beurt nooit nadrukkelijk esthetisch in beeld is.

Het rolmodel Barbie dat miljoenen meisjes (en jongens) fascineert heeft een beeldbepalende invloed. Haar goddelijke door ontwerpers bedachte schoonheid, haar geextrapoleerde maten en haar leeftijdsvrije voorkomen zweven engelachtig en archetypisch boven onze beschaving.


Barbie zal zich nooit in de vergankelijke fase bevinden waarin Sparnaay het colablikje heeft geschilderd. 'Allways' schreeuwt het blikje zelfs nog, wat aangeeft dat Cola zich bewust is van de korte levensduur van de gesuggereerde blije wereld waarin we ons na het coladrinken gaan bevinden.

De Tampon verenigt hier eigenlijk beide levensfasen in 1 beeld. De Tampon is in haar Barbie-maagdelijk mooie voorkomen samen met het net verwijderde steriele plastic topje zo lieflijk, vrij van alles en zelfs even uit de anonimiteit geschilderd, dat je vergeet waavoor ze is bedoeld. Zij symboliseert het begin en einde van het leven. Toch wacht haar ook dezelfde roemloze weg als van het geschilderde Colablikje en begint alles weer van voor af aan.




Impressie van de openingsavond van de Pan Amsterdam 20 november jl, waar ook opnames werden gemaakt voor de tv documentaire over het werk van Tjalf.






Ronald Plasterk vertelt waarom hij geboeid wordt door het tentoongestelde werk



'De Kreeft' 90 x 130 cm olie/ doek 2010 opdracht collectie Vanhorick
'De Kreeft' 90 x 130 cm olie/ doek 2010 opdracht collectie Vanhorick

Het afgelopen halfjaar heeft Sparnaay aan schilderijen in opdracht gewerkt. Momenteel is hij bezig drie werken voor de PanAmsterdam in november te maken. Het schilderij 'de Sorbet' uit 2008 zal deel uitmaken van de tentoonstelling 'Sweet Tooth' at Scott Richards Contemporary Art in San Fransisco van 4 november t/m 30 december 2010 met werken van o.a. Wayne Thiebaud, Roberto Bernardi, Luigi Benedicenti en Mel Ramos. Ondertussen wordt het Atelier in Hilversum uitgebreid met twee ernaast liggende grote ruimtes tot een prachtige nieuwe plek om te werken en te ontvangen.



Sparnaay op Dutch Art Now in New York
Sparnaay's werk ( Moorkop, Gekookt Eitje en Gebakken Ei) maakt deel uit van de tentoonstelling 'Dutch Art Now', die begin maart wordt gehouden als 'sidefair' van de belangrijkste Amerikaanse jaarlijkse kunstbeurs 'The Armoryshow' in New York City. De tentoonstelling vindt plaats in de eerbiedwaardige en oudste kunstenaarssocieteit van Amerika 'The National Arts Club', gevestigd in haar eigen monumentale gebouw uit 1898 aan Gramercy Park in New York. Een selecte groep Nederlandse kunstenaars uit het hele spectrum van hedendaagse kunst wordt, gesteund door het Nederlandse consulaat, aan een belangrijk publiek getoond.

Contemporary Dutch Art on Show in NY
Please join us from March 2nd through March 14th for Dutch Art Now, an art show with a small but carefully chosen selection of art from either renowned or upcoming contemporary Dutch artists.

For the second time the highly acclaimed National Arts Club hosts this show in their beautiful Tilden Mansion on Gramercy Park South, New York City. Dutch Art Now’s mission is the creation of a high end art exhibition and a distinctive platform in New York for both Dutch artists and dealers alike during the Armory Arts Week, when New York attracts art lovers and experts from all over the USA and the world with countless art events all over town.
Dutch Art Now is an initiative of the Amsterdam based Fair Foundation, know for the organization of Realism, the only art fair specializing in figurative art.


Nationals Arts Club
Gramercy Park South, 15
New York, N.Y.

March 3 – 14, 2010
Tuesday, March 2, private viewing: 7 pm
Wednesday, March 3 – Sunday, March 7: 11am – 5pm
Monday, March 8 – Sunday, March 14: call ahead

Admission free








Onlangs heeft Sparnaay twee werken (Cola-C en een small Fried Egg) naar OK Harris in New York gebracht.
Daar ontmoette hij ook Ivan Karp weer, eigenaar en oprichter (1974!) van OKH. Deze was de eerste die ooit in SoHo een galerie startte, nadat hij samen met Leo Castelli oa Andy Warhol en Roy Liechtenstein had gelanceerd, waarmee het begin van Pop Art een feit was.



Op de Pan Amsterdam 2009 werd voor de vierde keer door de Collectie Harms Rolde werk van Sparnaay getoond, zie hieronder, alle werken werden verkocht.



Sparnaay: “Ik ben altijd een beetje van slag als ik aan zo'n broodje moet beginnen (met eten dan!)
Of bij het vastpakken ervan dan wel tijdens de eerste hap, het onvermijdelijke gebeurt altijd: een flink deel van het beleg ontsnapt en veroorzaakt frustratie en geklieder. De spanning voor dat moment ligt in het schilderij: het uitpuilende broodje toont en voorspelt die heerlijke en decadente verspilling. De vorm van het knapperige broodbolletje vormt samen met de uitpuilende ham, sla, tomaat, ei en mayonaisekloddertje een eigentijdse ‘broodsculptuur’. De blauwe diepte van de achtergrond verleent hieraan een aparte dimensie en een welhaast theatrale ruimte die de geheimzinnige illusie versterkt.”


Broodje Gezond, 90 x 120 cm olie/doek 2009 - click here to enlarge image


Autumnleaves III 80 x 160 cm olie/doek 2008

Opening van de Pan Amsterdam


in de stand van de Collectie Harms Rolde met vlnr Willem van Veldhuizen, Grietinus Harms, Greet Hamming.


met Hester Hagemeijer en Henk Helmantel









Een interview met Tjalf staat in het november 2009-nummer van het Fine Arts Magazine Tableau.


Cover: 'Maggi' (150 x 100 cm , olie/doek) uit 2007


Klik hier voor de PDF


Klik hier voor de PDF



Onlangs is in PlusOne Gallery het boek (352 pagina's!)
'Exactitude, Hyperrealistic Art Today' gepresenteerd, dat dit jaar is verschenen bij Thames and Hudson en is geschreven door John Russell Taylor. Het beschrijft en illustreert het werk van een vijftiental hedendaagse mondiale hyperrealisten en is de opvolger van het veel geprezen standaard werk 'Photorealism' door Louis K. Meisel, New York.
Hyperrealisme is worldwide aan een tweede jeugd is begonnen. Tjalf's werk wordt uitgebreid belicht in dit boek en staat ook op het omslag.

(boekcover met 'Girl with a Pearl Earring in Plastic' , 75 x 60 cm olie/doek uit 2003)
Voor meer info en bestellen zie verderop




Het schilderij 'Applepie' maakt deel uit van de tentoonstelling
'I want candy', sweet stuff in American Art in het Fresno Metropolitan, California







Vrienden Ronald Plasterk en zijn vrouw Els samen met Tjalf en zijn vrouw Hester voor Draadjesvlees bij de Collectie Harms Rolde op de opening van Realisme 08 in Amsterdam



Op 7 juli jl is de solotentoonstelling van Sparnaay's nieuwe werk in PlusOne gallery geopend.

Jeffrey Archer bij opening solotentoonstelling Tjalf Sparnaay.
jeffreyarchers.blogspot.com

Kijk ook op blogspot.com
















Met jonge collega's Christian March en Tom Martin

Uitnodiging PlusOne gallery

  





   





Op 21 april is in PlusOne Gallery het boek
'Exactitude, Hyperrealistic Art Today' gepresenteerd, dat verschijnt bij Thames and Hudson en is geschreven door John Russell Taylor. Het beschrijft en illustreert het werk van een vijftiental hedendaagse mondiale hyperrealisten en is de opvolger van het veel geprezen standaard werk 'Photorealism' door Louis K. Meisel, New York.

Gestart bij de bakermat van het Photorealism OK Harris Works of Art is Sparnaay nu een van de leidende figuren van het (nieuwe) Hyperrealisme dat worldwide aan een tweede jeugd is begonnen. Zijn werk wordt uitgebreid belicht in dit boek en staat ook op het omslag.
(boekcover met 'Girl with a Pearl Earring in Plastic' , 75 x 60 cm  olie/doek uit 2003)



Aankondiging van de uitgever Thames and Hudson:

Exactitude Hyperrealist Art Today

John Russell Taylor
Edited by Maggie Bollaert

This breathtaking volume will be relished by anyone interested in art in the 21st century.

Realism, and thus Exactitude, has played an important role in art history ever since the discovery of perspective. Here, John Russell Taylor charts artists' endeavours to re-create the smallest detail, dating back to centuries before photography to the present day.

This book has been published to complement a series of shows at the Plus One Gallery in London of contemporary artists working in a figurative, hyperrealist style called Exactitude. Such works show wide diversity - including still lifes, extreme close-ups, large-scale cityscapes, landscapes and commercial packaging.

Among the artists included are Pedro Campos, Clive Head, Ben Johnson, David Ligare, Cynthia Poole, John Salt, Cesar Santander, Ben Schonzeit and Tjalf Sparnaay, who come from all around the world, but are united here by their meticulous approach to their work, whether depicting, among many different subjects, American diners, book spines, portraits or car engines.

John Russell Taylor is a distinguished critic and author.
Maggie Bollaert is the Director of the Plus One Gallery.

  • ISBN 0500238634
  • ISBN-13 978-0500238639

  • 33.0 x 26.5 cm
  • Hardback

  • 352pp
  • Illustrated in colour throughout
  • First published 2009

  • £20.00 Bestel hier
Video van the Booklauch at plusOne Gallery klik hier


Groepsfoto van de schilders van PlusOne Gallery op 21 april in The Ebury tgv de Booklaunch






Met Norman Turpin, bookdesigner en John Salt (rechts)


Met boekauteur John Russell Taylor




Vaak signeren



Recent verleden

Zaterdag 22 november jl was de druk bezochte opening van de Pan Amsterdam.

Het schilderij 'Gebakken Ei' was dit jaar gekozen als beeldmerk m.b.t. de nieuwe moderne uitstraling die deze al weer 22 jaar oude 'grande dame' onder de kunstbeurzen beurs moet krijgen.





Met minister Ronald Plasterk en Kunsthandelaar Grietinus Harms van de Collectie Harms Rolde bij het recente schilderij 'De Sorbet'


Els en Ronald Plasterk met Grietinus Harms bij de schilderijen 'gebakken Ei ' en 'De Sorbet'. Rechts het schilderij 'De Parlementariers' van Carel Willink uit 1933


'Grote Kom Sla'




Sparnaay heeft deze zomer twee grote Sla doeken geschilderd. Bij allebei staan twee krachtige diagonalen centraal. Op het afgebeelde doek ontmoet het  weelderig van links invallende licht de van rechtsboven het beeld inkomende lepel in het centrum van het doek die elk moment kan gaan scheppen en het warme en lome tableau vivant zou kunnen veranderen door haar positie te verlaten en de idylle van de volmaakte harmonie te doen verdwijnen. Dit werk wordt voor het eerst gepresenteerd op de Pan Amsterdam bij de Collectie Harms Rolde  samen met de Sorbet en een groot Gebakken Ei. 





Voor het eerst heeft Sparnaay zich gewaagd aan het schilderen van een sorbet, een onderwerp dat hem boeide door de toevoeging van het parapluutje, dat eigenlijk een parasolletje is. Het voor ons eigenlijk ook nog steeds intrigerende stukje versiering op iedere sorbet beschermt het ijs als het ware tegen de zon maar kan niet verhinderen dat er al hier en daar iets aan het smelten is. Een modern vanitas eigenlijk, met een verwijzing naar de grote trek in consumeren, global warming en het smelten van pool- en gletscherijs . 

Dit werk wordt voor het eerst gepresenteerd op de Pan Amsterdam 2008





Het schilderij Autumnleaves is begin dit jaar ontstaan en is de derde in de serie herfstbladeren, tevens zijn meest uitgebalanceerde en verstilde van de drie. Twee bladeren lijken in hun laatste door de wind gegunde dans te bewegen, in het laatste spotlight van hun leven. Het doek meet
80  x 160 cm en zal worden tentoongesteld tijdens Art London, Oktober dit jaar door PlusOne Gallery.







Trouw van 26 januari j.l.
Door Wim Boevink
Draadjesvlees


“Maar midscheeps getroffen en echt versteld was ik bij het draadjesvlees. Zo heet het grote doek (1.80 bij 1.20) van Tjalf Sparnaay.
Megarealisme, noemt hij het. Hij schilderde in olie een monumentaal bord met uiteenvallend rundvlees in vette jus, sperziebonen, bloemkool en aardappelen. Kruimige aardappelen.
Zelden ging een doek directer naar binnen.”
Lees het hele verslag







Op de pAnAmsterdam zullen door de Collectie Harms Rolde drie nieuwe schilderijen van Tjalf worden gepresenteerd: Gebakken Ei, Maggi en Draadjesvlees.
‘Draadjesvlees’, het monument voor de Hollandse maaltijd werd deze zomer geschilderd. Een tijdrovende klus en indringend proces waar een kunstenaar zich zo af en toe aan moet scherpen. De blonde Hollandse duinen tegen een loodgrijze lucht beschermen het achterliggend sappig groen en het sompige veen verderop. Laag voor laag kwam het werk tot stand, zo kon de grote aardappel rechts doorschijnend worden en werden de boontjes knapperig. Alles moest eruit zien alsof het toevallig net op het bord gekomen was, na het uitgieten van de jus. Een aardappel ligt verzadigd van jus geprakt klaar. Eten!! Door de grote maat van het werk krijgt het beeld bij een close ontmoeting iets absurds en onwezenlijks. Vleeskliffen in de jus, de 'Draadjes' als losgekomen stukken die elk moment in zee kunnen donderen. Het landschap, want dat is het eigenlijk, dwingt ons deel te nemen aan een scheervlucht die telkens weer uitkomst bij de bijna violette binnenkant van uren gesudderd dier. Voor vegetariers een extra reden bij hun besluit te blijven en voor liefhebbers een startschot. Het is voor alles het bevroren moment dat de extreme geschilderde precisie een doel geeft: het zet in een klap alle zintuigen op scherp.




Uit de uitnodigingstekst van Collectie Harms Rolde, stand 33:
“Collectie Harms Rolde toont op de pAn Amsterdam met gepaste trots twee topstukken uit het oeuvre van Carel Willink. Van Willem van Veldhuizen is wederom een hoogtepunt te zien met een gezicht op Cannes. De stilleven specialist Henk Helmantel heeft een nieuw schilderij waarin licht en schaduw een hoofdrol spelen. Direct van de schildersezel naar de pAn komen de nieuwste werken van Tjalf Sparnaay met o.a. een gebakken ei, een van zijn beroemde onderwerpen, en een bord met draadjesvlees, aardappelen en bonen dat een ieder zal doen smullen. Matthijs Roling is nog aan het nazomeren in Ezinge met een schilderin waarop zijn tuin in combinatie met een Veneziaanse vloer is te zien. Exclusief voor Nederland is een monumentaal portret en een magistraal landschap van de Engelse Tai-Schan Schierenberg te zien. Na het behalen van de eerste prijs in de National Gallery te Londen stijgt zijn roem nog steeds. Vanuit Frankrijk komt het allerlaatste schilderij van Barend Blankert.”



Solotentoonstelling OK Harris Works of Art april 2007:













groepsfoto kunstenaars Collectie Harms Rolde tijdens jaarlijks pAn-uitje
vlnr Henk Helmantel, Piet Sebens, Grietinus Harms, Matthijs Roling, Willem van Veldhuizen, Pieter Knorr, Pieter Pander, Sam Drukker en Tjalf Sparnaay

Filmpje van de in Londen bij Plus One Gallery gehouden “Exactitude III